تیجه مذاکرات هسته ای
 
دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

 

نتیجه مذاکرات هسته ای

 
 
نتیجه مذاکرات هسته ای

 

 

 

جمعه 25 مهر 1393

ارائه ی طرح آمریکا به ایران 


خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: ‌ایران در حال بررسی طرحی از آمریکا در

 مذاکرات هسته‌ای است که به این کشور اجازه می‌دهد بخش بیشتری از زیربنای هسته‌ای اش را حفظ کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس برنامه غنی سازی اورانیوم ایران اصلی ترین موضوع اختلاف در مذاکرات هسته‌ای است. 


ایران مخالف خواسته های آمریکا مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژهایش از 10هزارتا به تنها چند هزار سانتریفیوژ است. اختلاف بر سر ظرفیت غنی سازی ایران به اصلی ترین مانع برای حصول پیشرفت در تلاش های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5‌ تبدیل شده است که در اوایل سال جاری آغاز شد.


یکی از این طرح ها این بود که در صورت توافق تهران این کشور می تواند سانتریفیوژهای بیشتری در اختیار داشته باشد در حالی که ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود در سطوح پایین را کاهش دهد. این اورانیوم تنها برای تامین سوخت راکتورها مورد استفاده قرار می گیرد. اما به راحتی می تواند به ماده مورد نیاز در سطح سلاح تبدیل شود.


این دیپلمات ها که خواستند نامشان فاش نشود همچنین گفتند : رایزنی ها درباره طرح جدید آمریکا آغاز شده و گفت‌و‌گو هایی با مسکو برای انتقال احتمالی ذخیره اورانیوم با غنای پایین به روسیه انجام شده است. روسیه هم اکنون سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌ای ایران را تامین می‌کند.

 

 

 

 

 

 چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / Oct 15 2014

 

 


مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دیدار جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه ایران و آمریکا که ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی با حضور نماینده اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 می‌باشد.

 

مذاکرات سه‌جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه در وین در دو سطح معاونان و کارشناسی آغاز شده است.

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل این اختلاف‌ها مطرح می‌شود، بحث شود اما این بحث‌ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه‌حل‌ها به گفت‌وگوی بیشتر نیاز داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه‌حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. از سویی به این معنا هم نیست که راه‌حل غیرقابل دسترسی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

     

 

 

 

چهار شنبه 16 مهر 1393

 به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: تا قبل از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بین ایران و اعضای 1+5 در وین برگزار می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره این‌که آیا اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه ایران و گروه 1+5 در مواضع اصولی اتفاق نظر دارند، با اظهارات پیشین وی مبنی بر کند بودن روند مذاکرات هسته‌ای در نیویورک پارادوکس و تناقضی وجود دارد، گفت: ما پارادوکس و تناقضی در این مورد نمی‌بینیم.

 

 

 

شنبه 5 مهر 1393

 

 

 به گزارش خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از 26 شهریور در نیویورک آغاز شده است. این مذاکرات در سطوح مختلف معاونان و کارشناسی و به طور دو جانبه و چند جانبه در ده روز گذشته دنبال شده است.

 

مذاکرات نیویورک اولین مذاکرات در دوره تمدید گفت وگوهای هسته ای برای رسیدن به توافق جامع است.

 

وی گفت که مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزئیات شده اند ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول دست یابند.

 

سید عباس عراقچی روز جمعه با اشاره به ملافات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون که عصر روز پنجشنبه برگزار شد گفت که برگزاری دومین نشست ‌سه جانبه می تواند نشانه خوبی باشد از این که احتمالا درک مشترکی حاصل خواهد شد.

 

 

 1392/8/28

: گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان امروز صبح به سمت ژنو پرواز کردند

 

1392/09/1

:خبرگزاري‌های بین‌المللی از حرکت مجدد وزيران خارجه آمريکا، فرانسه و انگلیس به ژنو برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای خبر دادند و مفسران اين خبر را به معنای رسيدن به يك توافق اوليه در پي ارائه برخي امتيازها از سوی طرفين دانستند که وزيران خارجه 1+5 را تشويق به شرکت غيرمنتظره برای دومین بار در اين مذاکرات کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: بیانیه‌های وزیران خارجه کشورهای 1+5 برای سفر به ژنو، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای را افزایش داده است. 

 

 

 

به نظر می‌رسد توافق احتمالی در واقع تن دادن به طرح مورد نظر آمريکا برای یک مدت شش ماهه است که در آن توقف فعاليتهای هسته‌ای در ازای تخفيف جزيی در تحريم‌ها و دارايی‌های بلوکه شده پيش بينی شده است. ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در ژنو به سر می‌برد، گفت: دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم او با ایرانیان تا ساعات دیر وقت جمعه شب ادامه یافت. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، هم گفت: روز جمعه پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است اما به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم.

 

1392/09/02

:به گزارش ایسنا، قرار است جمع‌بندی این نشست به ایران اعلام شود. در این نشست 1+5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار است نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند. آخرين خبر نيز حاكي است كه دیدار وزیر خارجه ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. هفتمین دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. این دیدار پس از نشست جمع‌بندی وزیران خارجه شش کشور انجام شد. هیات‌های 1+،5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار است نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند. 

مدیرکل پیشین آژانس: غنی‌سازی اورانیوم «حق» است

در همين حال، مدیرکل پیشین آژانس گفت که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان. پی. تی) غنی‌سازی اورانیوم حق است. به گفته هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بی بی سی، چگونگی تعریف موضوع غنی‌سازی اورانیوم مورد اختلاف شش کشور مذاکره کننده با ایران است. ایران می‌گوید مطابق ان. پی. تی، غنی‌سازی اورانیوم جزء حقوق این کشور است اما برخی از کشورهای طرف مذاکره تفسیر دیگری دارند و می‌گویند چیزی به نام «حق غنی‌سازی اوارنیوم» وجود ندارد.

 

 

متن کامل توافق ایران و گروه کشورهای 5+1:

 

تعهد ایران به توقف غنی سازی بالای ۵ درصد:‌

 

-توقف هرگونه غنی سازی اورانیوم بالای ۵ درصد و برچیدن تجهیزات غنی سازی تا این درصد خاص. 


تعهد ایران به خنثی سازی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی:‌ 


-ایران باید در فاز اول، ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تا زیر ۵ درصد رقیق سازد و یا آن را به شکلی درآورد که برای غنی سازی بیشتر مناسب نباشد.


تعهد ایران به توقف پیشرفت در زمینه ظرفیت غنی سازی:‌


-ایران نباید هیچ گونه سانتریفیوژ جدیدی از هیچ نوعی را نصب کند. 


-ایران نمی‌تواند هیچ گونه سانریفیوژی از نسل جدید را برای غنی سازی اورانیوم نصب یا استفاده کند. 


-ایران باید حدود نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را بدون فعالیت بگذارد تا به این ترتیب این تجهیزات نتوانند در غنی سازی به کار روند. 


-تولید سانتریفیوژ محدود به جایگزین‌سازی تجهیزات آسیب‌دیده شود تا به این ترتیب ایران نتواند از فرصت شش ماهه برای ساخت و انبار کردن تجهیزات سانتریفیوژ استفاده کند.


-ایران نباید تاسیسات غنی سازی جدید احداث کند. 


تعهد ایران به توقف پیشرفت در زمینه افزایش ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی:‌


-ایران تعهد می‌دهد تا ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را افزایش ندهد، به این ترتیب در پایان دوره شش ماهه مقدار ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی نسبت به اول دوره بیشتر نخواهد بود، و هر گونه اورانیوم ۳.۵ درصدی جدید به اکسید تبدیل خواهد شد. 


تعهد ایران به توقف پیشرفت فعالیت‌ها در اراک و در بخش پلوتونیوم. ایران متعهد است تا:‌


-راکتور اراک را از فعالیت خارج کند.


-به راکتور اراک سوخت‌رسانی نکند.


-تولید سوخت برای راکتور اراک را متوقف کند.


-هیچ‌گونه آزمایش مضاعف سوخت برای راکتور اراک انجام ندهد.


-هیچ‌گونه قطعات اضافی تجهیزاتی را در اراک نصب نکند.


-هیچ‌گونه سوخت و آب سنگین را به محوطه راکتور منتقل نکند.


-هیچ‌گونه تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد احداث نکند. بدون بازفرآوری، ایران نمی‌تواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا سازد.


شفافیت کامل و نظارت سرزده از برنامه هسته‌ای ایران


ایران متعهد می‌شود تا:‌


-به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی روزانه تاسیسات نطنز و فردو بدهد. این دسترسی روزانه به بازرسان مجوز می‌دهد تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته را مرور کنند تا کار نظارت ‌جامع و همه‌جانبه باشد. چنین اجازه‌ای امکان شفافیت بیشتر در کار غنی‌سازی در این تاسیسات را فراهم می‌سازد و زمان لازم برای حذف هرگونه عدم تعهد از جانب ایران را کوتاه می‌کند.


-به آژانس امکان دسترسی به تجهیزات مونتاژ سانتریفیوژ را بدهد. 


-به آژانس امکان دسترسی به محل تولید قطعات دورانی و تجهیزات انبارشده سانتریفیوژ را بدهد.


-به آژانس امکان دسترسی به معادن و استخراج اورانیوم را بدهد. 


-‌اطلاعات طراحی راکتور اراک را ارائه دهد. این امر دیدگاه انتقادی به راکتور اراک را فراهم می‌آورد که قبلا میسر نبود.


-امکان بازرسی‌های مکرر از راکتور اراک را فراهم آورد. 


-اطلاعات و داده‌های کلیدی مورد درخواست در پروتکل الحاقی توافقنامه پادمانی آژانس و کد اصلاح شده ۳.۱ را ارائه دهد. 


مکانیزم راستی‌آزمایی 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای بسیاری از راستی‌آزمایی‌ها فراخوانده خواهد شد تا به شکل همزمان با بازرسی‌های دائم در ایران پیش برود. به‌علاوه، کشورهای ۵+۱ و ایران متعهد به تاسیس یک کمیسیون مشترک برای کار با آژانس برای نظارت بر اجرای و رسیدگی به مسائلی هستند که ممکن است پیش بیاید. کمیسیون مشترک همچنین با آژانس کار می‌کند تا تفاهم‌نامه‌ای از نگرانی‌های قبلی و فعلی را با توجه به برنامه هسته‌ای ایران، تهیه کند، از جمله درباره بعد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران و همچنین فعالیت‌های ایران در پارچین تحقیق کند. 


امتیازهای محدود، موقتی، و قابل بازگشت به ایران 


در ازای گام‌های بالا از سوی ایران، گروه ۵+۱ امتیازهایی محدود، موقتی و قابل بازگشت را به ایران می‌دهد و همزمان بخش گسترده‌ای از تحریم‌ها، از جمله بر نفت، مروادات مالی، تحریم‌های بانکی مانند سابق باقی می‌مانند. اگر ایران از انجام تعهداتش برنیاید، امتیازها را لغو می‌کنیم. گروه ۵+۱ بویژه متعهد است تا:‌


-اگر ایران تحت این توافق و در چارچوب نظام سیاسی خود از تعهداتش پیروی کند، برای مدت شش ماه تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه‌ اتمی را تحمیل نکند.


-برخی تحریم‌های اعمال شده بر طلا و فلزات قیمتی، بخش صنعت اتومبیل ایران، و همچنین صادرات پتروشیمی ایران را به حالت تعلیق درآورد. به این ترتیب در واقع حدود ۱ و نیم میلیارد دلار عایدات نصیب ایران می‌کند. 


-مجوز بازرسی‌ها و تعمیرات مرتبط با ایمنی در داخل ایران را برای خطوط هوایی خاص ایرانی صادر کند.


-خرید نفت ایران را در حد فعلی نگاه دارد که در واقع ۶۰ درصد کمتر از دو سال پیش است. ۴.۲ میلیارد دلار حاصل از این فروش به شکل اقساط به ایران منتقل می‌شود به شرطی که ایران به تعهداتش عمل کند. 


-۴۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌های دولتی ایران را مستقیما به موسسات آموزشی شناخته‌شده در کشورهای ثالث منتقل کند تا هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی پرداخت شود. 


تعاملات انسان‌دوستانه 


تعاملات انسان‌دوستانه‌ای که طبق قانون آمریکا مجاز هستند را تسهیل کند. تعاملات انسان‌دوستانه از تحریم‌های کنگره مستثنی هستند در نتیجه این کانال به ایران امکان دستریسی به منبع جدیدی از پول را نمی‌دهد. مراودات انسان‌دوستانه در برگیرنده خرید مواد خوراکی، کشاورزی، و دارویی و پزشکی است. ما همچنین نقل و انتقالات مالی مرتبط با خدمات پزشکی با خارج از ایران را تسهیل می‌کنیم. ما این کانال را برای منافع مردم ایران درنظر گرفته‌ایم. 


در نظر گرفتن لغو محدود تحریم‌ها 


به طور کلی، ۷ میلیارد دلار وجه، هزینه‌ای است که ایران طی فاز اولیه و تحت تحریم‌هایی که به قوت خود باقی می‌مانند می‌پردازد. بخش عمده‌ای از حدود صد میلیارد دلار سرمایه ایران در هولدینگ‌های خارجی همچنان به دلیل تحریم‌ها برای ایران غیرقابل دسترس است. 


در شش ماه آینده فروش نفت خام ایران نمی‌تواند افزایش یابد. تحریم‌های نفتی به تنهایی منجر به از دست رفتن ۳۰ میلیارد دلار ایران می‌شود- یا حدودا پنج میلیارد دلار در ماه- در مقایسه با آنچه که ایران در شش ماه مشابه سال ۲۰۱۱ نصیبش شد، یعنی قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها. با آن که ایران می‌تواند به ۴.۲ میلیارد دلار از عایدات فروش نفت خود دسترسی داشته باشد، حدود ۱۵ میلیارد دلار از درآمدش در این مدت شش ماهه به حساب‌های خارجی‌ مسدود شده ایران واریز می‌شود. به طور خلاصه، تحت این توافق ما انتظار داریم که موجودی ایران در حساب‌های مسدود شده خارجی‌اش افزایش یابد و نه کاهش. 


ادامه فشار اقتصادی بر ایران و حفظ ساختار تحریم‌ها


طی فاز اولیه توافق، ما به اعمال تحریم‌هایمان علیه ایران ادامه می‌دهیم، از جمله از طریق اقدام علیه افرادی که به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها هستند. 


-تحریم علیه فروش نفت خام همچنان بر دولت ایران فشار خواهد آورد. ما با همکاری شرکای بین‌المللی‌مان فروش نفت ایران از ۲و نیم میلیون بشکه در روز در اوایل ۲۰۱۲ را به یک میلیون بشکه در روز رساندیم و قابلیت فروش تقریبا ۱ و نیم میلیون بشکه در روز را از ایران گرفتیم. این به معنای از دست دادن بیش از ۸۰ میلیارد دلار از آغاز ۲۰۱۲ است و ایران هرگز نخواهد توانست آن را جبران کند. در فاز اولیه توافق، ممنوعیت اتحادیه اروپا بر نفت خام سرجای خود می‌ماند و امکان فروش نفت ایران تا حدود یک میلیون بشکه در روز نگاه داشته خواهد شد، و نتیجتا ایران همچنان ماهانه ۴ میلیارد دلار دیگر ضرر خواهد کرد. 


-تحریم صادرات کالاهای نفتی به ایران که میلیاردها دلار به ایران ضرر زد، ادامه خواهد یافت. 


-بخش عمده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی خارجی ایران غیرقابل دسترس یا محدود باقی می‌ماند. 


-دیگر بخش‌های نظام تحریمی‌ ما دست‌نخورده باقی می‌ماند، از جمله:‌ 


*تحریم بانک مرکزی ایران و حدود ۲۴ بانک و موسسه مالی دیگر ایران. 


*تحریم‌های ثانویه در پیروی از تحریم‌های گسترده ایران که طبق قوانین بر بانک‌هایی اعمال می‌شود که با افراد و موسسات تحریم‌شده از سوی آمریکا، کار می‌کنند. 


*تحریم دیگر کسانی که خدمات مالی به ایران ارائه می‌دهند، از جمله انواع مختلف بیمه، و 


*دسترسی محدود به سیستم مالی آمریکا


-تمامی تحریم‌های اعمال شده بر ۶۰۰ فرد و موسسه که به خاطر حمایت از برنامه هسته‌ای و موشک بالیستیک ایران هدف تحریم قرار گرفته‌اند، به قوت خود باقی می‌ماند.


-تحریم‌ بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، از جمله کشتی‌رانی و کشتی‌سازی به قوت خود باقی می‌ماند. 


-تحریم سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در ارائه خدمات فنی به بخش انرژی ایران به قوت خود باقی می‌ماند. 


-تحریم برنامه نظامی ایران به قوت خود باقی می‌ماند. 


-محدودیت‌های گسترده آمریکا بر تجارت با ایران به قوت خود باقی می‌ماند و دسترسی ایران به تجارت با بزرگترین اقتصادهای جهان را می‌گیرد. 


-تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به قوت خود باقی می‌ماند. 


-تمامی تحریم‌های هدفمند مرتبط با حمایت مالی دولت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منازعات سوریه، و سابقه سیاه حقوق بشر ایران، در بین دیگر نگرانی‌ها، به قوت خود باقی می‌ماند. 


راه‌حل جامع


 طی فاز اولیه شش ماهه، ۵+۱ به مذاکره برای راه‌حل جامع ادامه می‌دهد. پارامترهای این راه‌حل کلی، در جهت اطمینان‌دهی به جامعه بین‌الملل درباره فعالیت‌های منحصرا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. تحت این راه‌حل جامع: هیچ‌گونه توافقی در زمینه راه‌حل جامع صورت نمی‌گیرد، مگر آن که در همه زمینه‌ها توافق حاصل شود. طی شش ماه آینده تعیین می‌کنیم که آیا راه‌حلی وجود دارد که درباره صلح‌‌‌آمیز بودن برنامه ایران به ما اطمینان کافی دهد. اگر ایران به نگرانی‌های ما پاسخ ندهد، ما آماده افزایش تحریم‌ها و فشارها هستیم. 


نتیجه


به طور خلاصه، این گام به نوبه خود اهمیت بسیاری دارد.  بدون این توافق مقطعی، ایران می‌توانست هزاران سانتریفیوژ دیگر را به فعالیت درآورد. می‌توانست سانتریفیوژهای نسل آینده را که زمان فوران را کوتاه می‌کند، نصب و راه‌اندازی کند. می‌توانست راکتور آب سنگین اراک را سوخت‌رسانی و فعال کند. می‌توانست ذخیره اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را به فراتر از میزان لازم برای تولید بمب برساند. ایران تحت شرایط فعلی قادر به انجام هیچ‌یک از این‌ها نیست. 


به‌علاوه، بدون این رویکرد مقطع‌بندی‌شده، تحریم‌های بین‌المللی ممکن بود حالت فرسایشی به خود بگیرد زیرا ایران می‌توانست این‌طور به جهان وانمود کند که موضعش درباره راه‌حل دیپلماتیک جدی بود و ما جدی نبودیم. ما نمی‌توانستیم شرکا را برای انجام کار حیاتی تحریم‌ها متحد کنیم. با این گام اولیه، ما برنامه ایران را متوقف و به عقب می‌رانیم و به ایران یک گزینه شفاف می‌دهیم:‌ انجام تعهدات و مذاکره با حسن‌نیت برای رسیدن به توافق نهایی، و در غیر این صورت تمامی جامعه بین‌الملل با انزوای بیشتر و فشار پاسخش را خواهند داد. 


 

مردم آمریکا یک راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار را ترجیح می‌دهند که از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند و نظام جهانی منع گسترش تسلیحات جمعی را تقویت کند. توافق اخیر ما پتانسیل رسیدن به این هدف را دارد. ایالات متحده آمریکا از طریق دیپلماسی قوی و منظم برای صلح بیشتر، امنیت و همکاری میان کشورها به سهم خود تلاش می‌کند. 

**********************************************************************************************

21/8/1392

با وجود تهدید مکرر برخی نمایندگان تندروی کنگره آمریکا به ارایه طرح افزایش تحریم ایران تا پیش از دور بعدی مذاکرات هسته ای، سنای آمریکا تا پیش از جلسه این هفته با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا این طرح را در دستور کار قرار نخواهند داد.

 

18/8/1392

*** با توجه به بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم اشتون به نظر میرسد در این مذاکرات تنها توانسته تا حدودی به نقاط مشترک و اختلا فات هم بپردازند و و برای جمع بندی و توافق در سطحی مقدماتی به جلسه بعدی مذاکرات در 20 نوامبر مصادف با 29 ابان امید بسته اند ....خبر ها از اطراف حاکی است که کشور فرانسه کمی در این مذاکرات سخت گیر بوده است و لابی اسرائیل و عربستان بر این کشور بیشتر تاثیر گذاشته است

 

***سخنان خود دکتر جواد ظریف در صفحه فیس بوکش:

در سه روز گذشته مذاکرات حساس و فشرده ای در ژنو داشتیم. به ویژه از بعدازظهر جمعه که وزرای خارجه 1+5 یکی پس از دیگری به ژنو سرازیر شدند. علت آمدن وزرا، جدی شدن مذاکرات و تفاوت دیدگاه ها در داخل گروه 1+5 بود، به ویژه در میان اعضای غربی 1+5. برای همین هم آقای لاورف، وزیر امور خارجه روسیه و قائم مقام وزیر امور خارجه چین خیلی دیرتر بعدازظهر شنبه وارد شدند. بیشتر مذاکرات هم در داخل اعضای غربی 1+5 بود. البته ما هم چند دور مذاکره طولانی با وزرای مختلف داشتیم و نهایتا هم یک جلسه دو ساعته تا حدود ساعت 12 و نیم بعد از نیمه شب شنبه با همه وزرا.

بحث ها طبیعتا جدی بود ولی فضای بحث بسیار محترمانه بود. امکان رسیدن به توافق با اکثر 1+5 وجود داشت ولی به هرحال نیاز بود که همه همراه باشند و از اظهارات علنی وزرا شنیده اید که یکی از هیئت ها قدری مشکل داشت. 

به هرحال، در جلسه قرار شد برای رفع چند مشکل باقیمانده جلسه در روز 29 آبان مجددا تشکیل شود تا هیئت ها بتوانند مذاکرات را ادامه دهند. بعدهم مصاحبه مطبوعاتی مشترک با خانم اشتون در فضایی مثبت و بعد هم جلسه طولانی من با خبرنگاران ایرانی همراه هیئت تشکیل شد که تا ساعت 2 صبح ادامه داشت.

 ***جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در يک گفت وگوی تلويزيونی که روز يکشنبه ۱۹ آبان پخش شد در خصوص گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی گفته است که واشينگتن در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی «کور» و «ابله» نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری که با شبکه تلويزيونی آمريکايی «ان‌ بی سی» صحبت می‌کرد، گفته است که هدف آمريکا در مذاکرات با ايران در گام نخست توقف برنامه هسته‌ای اين کشور و سپس برچيدن کامل آن است. با اين حال مذاکرات ضمن پابرجا بودن تحريم‌ها، ادامه خواهد داشت.

وی همچنين گفته است: کسی در خصوص از بين بردن ساختار تحريم‌های موجود مذاکره‌ای نکرده است. فشار همچنان باپرجا خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 شهريور 1394برچسب:, :: 20:39 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 107
بازدید هفته : 362
بازدید ماه : 358
بازدید کل : 107802
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1